Het eten van aardbeien kan mensen die risico lopen op slokdarmkanker helpen bij het beschermen van zichzelf ertegen. Dit blijkt uit een klein onderzoek aan de Ohio State University, zo meldt Nu.nl.

Onderzoeker Tong Chen heeft in eerste instantie met dierproeven aangetoond dat aardbeien voordelen kunnen opleveren in de strijd tegen slokdarmkanker. Daarna heeft ze het effect van aardbeien onderzocht bij mensen met voortekenen van kanker in de slokdarm. Deze mensen moesten gedurende het onderzoek 200 gram gevriesdroogde aardbeien per dag eten.

Na het onderzoek kon de conclusie worden getrokken dat aardbeien een werkzame stof lijken te bevatten die de ontwikkeling van deze kanker vertraagt. Dit doen de aardbeien omdat ze de kankerveroorzakende stof N-NMBA af remmen. N-NMBA zit bijvoorbeeld in groente op zuur, gebakken bacon en tabaksrook. Volgens Chen zijn de werkzame stoffen in de aardbeien onder andere de vitaminen, mineralen en foliumzuur.

Hoewel de resultaten wel in die richting wijzen, lijkt het onverstandig om veel meer aardbeien te gaan eten vanwege de kankerwerende stoffen. Meer onderzoek is namelijk nodig om de resultaten van het kleine onderzoek van Chen te bevestigen.

 

home sitemap Polscy pracownicy Deutsch